Poetul Radu
Gyr (n. 2 martie 1905, Câmpulung Muscel – d. 29 aprilie 1975,
București) a fost condamnat la moarte pentru poemul Ridică-te,
Gheorghe, Ridică-te, Ioane!,
numit inițial Manifest. A fost ținut în „CELULA MORȚII”,
izolat timp de nouă luni,
fără a fi anunțat
că pedeapsa i-a fost comutată
la 25 de ani de temniță grea.
Ura Haitei
kominterniste împotriva poetului a fost și este una totală. După
23 august 1944, ziarul Scânteia, aflat sub direcția agentului KGB
Silviu Brucan, cerea condamnarea la moarte a poetului. În procesul
intentat de Tribunalului Poporului (organ de executare al Partidului
Comunist din România), acuzatorul public Alexandrina Sidorovici,
soția lui Brucan, încearcă să-l umilească
pe marele melod al românilor, devenit pentru ocupant „criminal
de război”,
deoarece susținuse și luptase în războiul pentru reîntregirea
României, ciuntite în urma Pactului Ribbentrop-Molotov. Ziarele
bolșevice îi declarau„moartea civilă”,
autorul a fost intezis în „principiu”, întreaga
sa operă a intrat sub interdicție, așa cum s-aîntâmplat și cu opera altor
mari creatori români: Octavian Goga, Mihail Manoilescu, Mircea
Vulcănescu, Nichifor Crainic și alții. În timpul detenției
politice, unde a fost supus unui regim de exterminare fizică și
psihică, a fost declarat mort, fiind dus pe targă la morgă.
Dumnezeu a vrut ca un doctor, și el fost deținut politic, să–și
dea seama că nu este mort și să-l
salveze de la aruncarea în groapa comună de la închisoarea Aiud.
„Moartea”
lui Radu Gyr a fost deviza kominternistă. Dar planul divin a fost
altul în ce-l privește
pe Poetul suferinței românești. A supraviețuit regimului de
detenție și a mai trăit 12 ani, punând pe hârtie poeziile
compuse în închisorile comuniste. Fiica sa, Simona, eliminată din
facultate de Alexandrina Sidorovici (din poziția de decan!), a
reușit să publice integralpoeziile care au adus lumină și mângâiere în catacombele
comuniste. Foștii deținuți politic au răspândit mai departe
aceste comori de gând și suflet creștin și românesc, pătrunse
în sufletele românilor, care îl cântă și îi recită versurile.
Împotriva morții programate de Haită, Duhul lui Radu Gyr este viu!
Citiți versurile și ascultați cântarea, urmate de mărturiile mărturisitorilor din temnițele bolșevice despre Apostolul Închisorilor, Radu Gyr:
RIDICĂ-TE,
GHEORGHE, RIDICĂ-TE, IOANE!
Nu
pentru-o lopată de rumenă pâine,
Nu pentru pătule, nu pentru
pogoane,
Ci pentru văzduhul tău liber de mâine
Ridică-te,
Gheorghe, ridică-te, Ioane!
Pentru sângele neamului tău
curs prin șanțuri,
Pentru cântecul tău, țintuit în
piroane,
Pentru lacrima soarelui tău pus în lanțuri,
Ridică-te,
Gheorghe, ridică-te, Ioane!
Nu pentru mânia scrâșnită-n
măsele,
Ci ca să aduni chiuind pe tăpșane
O claie de zări
și-o căciulă de stele,
Ridică-te, Gheorghe, ridică-te,
Ioane!
Așa ca să bei libertatea din ciuturi
Și-n ea să
te-afunzi ca un cer în bulboane
Și zarzării ei peste tine să-i
scuturi,
Ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!
Și
ca să-ți pui tot sărutul fierbinte
Pe praguri, pe prispe, pe
uși, pe icoane,
Peste toate ce slobode-ți ies
înainte,
Ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!
Ridică-te,
Gheorghe, pe lanțuri, pe funii,
Ridică-te, Ioane, pe sfinte
ciolane,
Sus pe lumina din urmă-a furtunii,
Ridică-te,
Gheorghe, ridică-te, Ioane!
În biografia lui Radu Gyr, întocmită de
un grup de foști deținuți politic, coordonați de poetul Aurel
Constantin Dragodan, stă scris: „S-a spus că poezia lui Radu Gyr
a alinat, în cel mai înalt grad, suferințele deținuților
politici, constituindu-se într-o hrană spirituală de neînlocuit
pentru aceștia. Opera poetului – scrisă mental în închisori și
transmisă prin alfabetul Morse – face astăzi parte din tezaurul
cultural al țării, însă-i prea puțin cunoscută. Ne facem o
datorie de onoare în a contribui la acțiunea de restituire a
acestui martir al spiritualității românești, care și-a petrecut
aproape o treime din viață în lagăre și pușcării. Începem
prin a-i prezenta câteva date biografice, comunicate de fiica sa,
doamna Monica Popa. Radu Demetrescu s-a născut la 2 martie 1905, la
Câmpulung Muscel. La vârsta de 3 ani, se mută cu familia la
Craiova, unde tatăl său, actorul Coco Demetrescu, fusese angajat la
Teatrul Național. Elevul urmează cursul primar și pe cel secundar
la Liceul „Carol I”, terminând strălucit, în anul 1923. Scrie
versuri de la vârsta de 10 ani, pentru ca la 14 ani să dea la
iveală poemul dramatic „În munți”. Datorită faptului că
începuse să publice epigrame, care nu prea conveneau directorului
liceului, a folosit pseudonimele Radu Gruiu (de la dealul din
împrejurimile Câmpulungului) și apoi R. Gyr. În perioada
1923-1927 urmează cursurile Facultății de Filosofie și Litere din
București, devenind întâi asistent, apoi conferențiar universitar
la catedra de Estetică Literară și Literatură Universală,
stabilindu-se definitiv în Capitală. Din 1937 începe suferința
detențiilor: sub Carol al II-lea este internat în lagăr, pentru ca
regimul antonescian să-l condamne, să-l amnistieze și apoi să-l
trimită forțat pe front, cu toate că era reformat medical. În
1945 este încadrat în „lotul ziariștilor” și condamnat la 12
ani, revenind acasă la începutul verii lui 1956, pentru ca după 2
ani să fie iar considerat „dușman al poporului” și condamnat
la moarte, pedeapsă comutată la muncă silnică pe viață; la 20
mai 1963 a fost grațiat. S-a stins din viață la 29 aprilie 1975,
ca urmare a unei congestii cerebrale, după ce trupul îi fusese
măcinat de boli: hemofilie, ulcer duodenal, leziuni pulmonare ș.a.,
ca urmare a condițiilor inumane în care a fost nevoit să
trăiască. Radu Gyr a publicat următoarele volume de poeme:
„Liniști de schituri” (1924), „Plânge Strâmbă-Lemne”
(1927), „Cerbul de lumină” (1928), „Stele fără leagăn”
(1936), „Cununi uscate” (1938), „Corabia cu tufănici”
(1939), „Poeme de război” (1942), „Balade” (1943); din
creația lui mai fac parte piese de teatru în versuri, studii și
eseuri literare, poezii și povești în versuri pentru copii,
traduceri din Verlaine, Baudelaire, Goethe, Jammes, balade populare
iugoslave etc”. (Sursa biografiei: lucrarea Poeți
după gratii, editată de Mănăstirea Petru
Vodă)
Mărturisitorii
închisorilor comuniste despre Poetul închisorilor, Radu Gyr
Părintele
Justin Pârvu: „Dacă nu erau poeziile lui Radu Gyr și ale lui
Nichifor Crainic, se pierdea foarte mult din esența martirilor și a
celor care au trecut prin închisorile comuniste din România. Toate
astea au menținut duhul puternic al tineretului, al unui neam
întreg! Duhul lor era atât de puternic în esența țăranului
nostru, a omului nostru legat de viața frumoasă, de codru și de
morții noștri. Numai așa s-a format rezistența la comunism în
anii 1947-1950. În închisoare, pe lângă rugăciunile puternice,
au fost poeziile frumoase ale lui Radu Gyr și ale altora care au
scris ca și cum ar fi scris o rugăciune. Dacă s-a menținut viața
spirituală acolo, în închisoare, a fost datorită poeziilor lui
Radu Gyr”.
Mărturisitorul Nicolae
Purcărea: „Unul
din stâlpii de lumină care ne-a călăuzit în închisoare a
fost Radu
Gyr.
Lui ar trebui să-i ridicăm un monument până la cer, pentru că el
a fost acela care ne-a întreținut spiritual și ne-a insuflat în
permanență nădejdea, dar nu numai atât. El era acela care ne-a
ținut cât mai aproape de Dumnezeu, ne-a ținut cât mai aproape de
spiritualitatea românească. Poeziile lui au fost medicamentul cel
mai important care ne-a ținut în închisoare. Radu
Gyr a
fost pentru noi un monument care ne-a adus și bucurie, și nădejde,
și care ne-a îmbărbătat în permanență”.
Mărturisitoarea
Aspazia Oțel Petrescu: „Radu Gyr a fost creștin și toată poezia
lui este de o trăire creștină profundă. Și este o trăire
afectivă. Vedeți, Mântuitorul cere o credință caldă, o credință
care trece prin inimă. Iisus bate la ușa inimii noastre.
Creștinismul lui Radu Gyr nu este cerebral, este afectiv. Este
profund, este trăit, este simțit. Noi, cei din închisoare, ne
aducem aminte de clipele când i-am învățat poeziile plângând.
Dacă
Iisus a spus că oricine întoarce pe cineva în numele Lui de pe o
cale greșită, Apostol se va numi, oare cum se va numi Radu Gyr care
a scos atâtea suflete din disperare? De câte ori trebuie să se
numească Apostol numai pentru acest fapt? Pentru că el a ajutat „n”
număr („n” înseamnă infinitul în fond, un număr de necuprins
cu imaginația). Un număr de necuprins de deținuți au aflat în
poezia „Iisus în celulă” posibilitatea de a-și găsi în palme
urmele cuielor Lui. Oare puțin lucru este acesta?”
Mărturisitorul
Ilie Tudor: „Pe lângă rugăciune, lumina poeziei lui Radu Gyr a
fost liantul care a legat inimă de inimă, suflet de suflet, ca
zalele lanțurilor care ne rodeau gleznele. Versul lui se trăia. Era
pentru noi haină și hrană, apă și căldură. O strofă – două
ne luminau ziua, ne încălzeau noaptea, ne umpleau gamela. Eram
bogați. În vremea aceasta el, topit de foame, ros de boală,
înconjurat de ură, scria. Scria în cap, în capul pleșuv înainte
de vreme, izbit de pereți, de frig, de mizerie. Memoria lui Radu
Gyr? N-am termen de comparație. Fremăta celularul și Zarca de la
Aiud de ceea ce Dumnezeu îi dăruise din belșug: hrană pentru
suflete strivite, hrană pentru minți secatuite de lipsa de
informație, de posibilitatea de a fi de folos”.