facebook
X
Connect with us

Celebrul regizor Nikita Mihalkov se întreabă: ”Pentru cine este convenabilă criza pe care o traversăm acum? În buzunarul cui este statul?” (II) Omul viitorului riscă să-și piardă sufletul în urma dependenței de realitatea virtuală

Published

on

    Liberalii pierd teren, deci… ”Pentru  cine este convenabilă criza pe care o traversăm acum? – se întreabă  Nikita Mihalkov, realizatorul emisiunii cenzurate de pe canalul TVRossia 24. Iată ce  spune economistul Mihail Hazin, jurnalist la postul de radio Avrora:

  Citiți și Nikita   Mihalkov despre pandemie, cipuri, vaccin, criptomonedă și Noua Ordine  Mondială în emisiunea cenzurată ”În buzunarul cui este statul?” (I)

   ”Este simplu.  Acum ies în joc echipele de elită ale liberalilor, care sunt într-o  situație dificilă. Căci liberalii au început să piardă teren în  toată lumea. Sunt dați la o parte de președintele Chinei, Xi  Jiping, de Trump în America, și președintele Putin a anunțat în  perioada decembrie 2019-februarie 2020 că încearcă să diminueze  puterea liberalilor. De aceea, echipele liberale sunt interesate la  maximum ca problemele de acum să continue. Cu cât mai gravă este  problema, cu atât îi interesează mai mult ca ea să persiste. De  ce? Pentru că ei nu se tem de nimic, căci dețin o cantitate  colosală de bani furați în ultimii 30 de ani și alte resurse  imense. Toată această criză, în mare, nu îi va afecta pe ei  personal, nici pe copiii lor sau pe nepoții lor. Și cu cât  situația este mai încordată, cu atât probabilitatea ca liberalii  să fie lăsați în pace este mai mare. Și poate că vor reuși  chiar să scape din această situație”, conchide Mihail Hazin.

 Deci, ca urmare a  conjuncturii pandemice – continuă Mihalkov -, omul rămas acasă  se informează de pe ecranul televizorului și cel al calculatorului  și treptat se obișnuieste ca acesta să devină unica lui sursă de  comunicare, în afara familiei și a apropiaților săi. Acolo, pe  ecran, este lumea! Prin ecran se desfășoară învățământul,  cursurile școlare, oamenii sunt nevoiți să accepte asta și o fac  pentru că nu au încotro. Dar dacă o acțiune impusă se va  transforma, treptat, în principiu general de viață, trecându-se  definitiv la învățământul de la distanță, înțelegeți ce se  va întâmpla?

 Omul va pierde ocazia comunicării directe cu semenii,  a împărtășirii din căldura sufletească a celuilalt, nu-i va mai  simți respirația, nu va mai avea sentimentul că este privit de  ochii aproapelui său, nu va mai avea sentimentul realității  prezenței aproapelui, atunci omul va ființa exclusiv în lumea  virtuală a ecranului și se va schimba. Dacă omul se va deprinde  multă vreme cu așa o viață claustrată, va ajunge treptat să se  teamă să mai iasă din casă, pentru că afară e o altă viață,  pe care el nu o mai cunoaște, căci își va fi pierdut  posibilitatea să se apropie și să vorbească direct cu profesorii,  să-i întrebe câte ceva după cursuri, să râdă, în fine, să  șușotească, pur și simplu să șușotească cu ceilalți. Și  acum cred că ne apropiem de cea mai gravă parte a lucrurilor”.

  Digitizarea  socială, omul viitorului și Reichstagul

  ”Deci  vom avea de-a face cu oameni pentru care dependența  digitală e mai  importantă decât relațiile umane și emoțiile – continuă  Mihalkov. Vreau să argumentez cu un citat al domnului Gherman  Oscarovici Gref,  președintele băncii Sberbank. Iată ce spune el:

 ”Școlile  noastre produc oameni handicapați de frica permanentă a evaluării.  De aceea, unul din scopurile mele personale este să desființez  examenele”.

  Iată cum  comentează această chestiune Valentina Matvienko, senatoare de  Sankt-Petersburg, președinte al Consiliului Adunării Federale a  Rusiei și președinte al Camerei Superioare a Parlamentului Rus:  ”Pandemia Covid a impulsionat mișcarea de formare a învățământului  mediu și universitar, care să îmbine organic metodele clasice de  învățământ cu cele digitale, de la distanță. Viitorul îl  reprezintă exact acest tip de sistem. Ea cere deja o definire mai  precisă, juridică și legislativă, în viitorul cel mai apropiat.  Trebuie să înțelegem că de acum încolo, învățământul de la  distanță nu va mai constitui doar o formulă temporară, de  rezervă, aplicabilă doar în situații excepționale, ca cea de  acum”.

  Reacția doamnei  senator a fost neașteptat de promptă față de aceste evenimente,  observă necruțător Mihalkov.

  În acest timp, o  petiție împotriva legiferării învățământului la distanță în  Rusia a adunat în jur de 150.000 de semnături – continuă  realizatorul; ea susține că ”învățământul la distanță este  o măsură temporară, impusă de condițiile speciale pe care le  traversăm. De aceea considerăm inacceptabilă legiferarea  învățământului de la distanță ca formă principală de  învățământ, care să înlocuiască învățământul față  către față. Să nu acceptăm, sub pretextul pandemiei, ca  învățământul de la distanță să devină forma principală de  învățământ și ca învățământul față către față să  devină cu plată”.

  Am  mai vorbit despre asta într-o ediție anterioară a emisiunii  ”Alungătorul de demoni” -  amintește Nikita Mihalkov. În edițiadin 1 februarie 2019, intitulată ”Va frânge, oare,  Google țepușa Universității de Stat din Moscova?”,  spuneam: ”Învățământul viitorului va fi de două feluri: cel  computerizat, care va fi ieftin, și cel față către față, care  va fi scump. Deoarece  cunoștințele se devalorizează rapid, iar socializarea și  posibilitarea de a învăța față către față se vor scumpi”.  Este un citat din domnul Dmitri Peskov, un personaj important,  purtător de cuvânt al președintelui Federației Ruse pe probleme  de dezvoltare digitală și tehnologică. În opinia acestuia, Google  trebuie să frângă țepușa Universității de Stat  din Moscova”.

  De  unde originează această idee? Unde îi este rădăcina? – se  întreabă realizatorul. Iată un alt citat: ”Încă din 2003, ONU  a adoptat documentul numit ”Agenda 2030”, care își definește  ca scop învățământul pus în slujba dezvoltării durabile a  întregii populații a Terrei. Întregul program, dar mai ales  componenta educațională, este motivat de necesitatea asigurării  dezvoltării durabile în lume. Dar stabilitatea (sau durabilitatea)  lumii, după părerea ONU, poate fi drastic compromisă de excesul de  educație. De fapt, excesul  de educație constituie o amenințare pentru stabilitate.  De regulă, oamenii mai bine instruiți, cu venituri mai mari,  folosesc mai multe resurse decât oamenii mai slab educați, care au  tendința să aibă venituri mai mici”. Textul a fost publicat în  2006, în documentul numit ”Cu cât mai multă educație, cu atât  mai mare este pericolul pentru stabilitate”.

  Acest  document se corelează cu realitățile noastre, susține Nikita,  argumentând cu o altă înregistrare cu directorul Sberbank, făcută  la Forumul Economic Internațional de la Sankt Petersburg din 12  iunie 2012: ”Domnilor și doamnelor, mă sperie ceea ce spuneți!  Văd că vă propuneți să transmiteți puterea în mâinile  poporului. Dar în momentul în care oamenii își vor înțelege  esența sinelui și se vor recunoaște cine sunt cu adevărat, vor fi  extrem de dificil de condus, adică de manipulat. Oamenii instruiți  nu vor să fie manipulați. În cultura iudee, Cabbala, care furniza  știința vieții, a fost timp de 3000 de ani o învățătură  secretă, pentru că oamenii înțelegeau ce înseamnă să ridici  vălul de pe ochii poporului, astfel încât oamenii să-și devină  suficienți loruși. Cum să-i mai conduci atunci? Orice conducere a  maselor presupune un element de manipulare. Cum să trăiești, cum  să guvernezi o societate în care toți membrii au acces egal la  informație, unde toți au acces la informații primare, de la sursă,  nefiind nevoiți să acceadă exclusiv la informații prealabil  prelucrate de analiști și politologi instruiți de guverne și de  imensa mașinărie mass-media, care este doar în aparență  independentă, dar, cum înțelegem foarte bine, are ca scop  conservarea și alimentarea stării de frică? Cum să trăiești  într-o astfel de societate?” – se întreabă, cu o sinceritate  stupefiantă, Gherman Gref, cel care, în discursul său incendiar  din 2012,a  îndrăznit să numească public democrația ”un lucru periculos”.

  Și  tot Gherman Gref spune, citat de Mihalkov: ”Noi am stabilit trei  competențe care vor caracteriza omul  viitorului. Acesta va fi,  în primul rând, un om cu o doză ridicată de creativitate, în al  doilea rând, acest om va avea o gândire sistemică dezvoltată.  Trebuie să fiți de acord că e foarte greu să găsești oameni cu  o doză ridicată de creativitate și cu o gândire sistemică  dezvoltată. Din șapte miliarde de oameni, șase vor fi secerați.  Iar a treia componentă este capacitatea de a-și atinge rezultatele  propuse”.

  Ce înseamnă  aceasta? – se întreabă Mihalkov, răspunzând: Înseamnă că din  cele șapte miliarde, cei care nu corespund acestor criterii  sistemice, așa cum le înțelege Gref, vor fi… secerați! Vă  amintiți spusele domnului Gref despre caracterul ezoteric al  științelor sacre? ”Oamenii instruiți nu vor să fie manipulați.  În cultura iudee, Cabbala, care furniza știința vieții, a fost  timp de 3000 de ani o învățătură secretă, pentru că oamenii  înțelegeau ce înseamnă să ridici vălul de pe ochii poporului,  astfel încât oamenii să-și devină suficienți loruși. Din  momentul în care oamenii își vor înțelege esența sinelui și se  vor recunoaște cine sunt cu adevărat, vor fi extrem de dificil de  condus, adică de manipulat”.

  Declarații  atât de deschise, de sincere și de îndrăznețe nu am mai auzit  decât în planurile OST, de colonizare  și germanizare forțată a Europei de Estale Celui de-al Treilea Reich, observă Nikita Sergheevici. Despre  ele am vorbit în ediția emisiunii din 1 februarie 2019.

 Heinrich  Himmler considera  că pentru  popoarele înrobite învățământul nu este necesar.  La fel considera Martin  Borman, un  alt membru marcant al Reichstaguluiși secretar personal al lui Hitler: ”Slavii trebuie să lucreze  pentru noi. În măsura în care nu ne sunt de folos, pot să moară.  Invațatura este periculoasă pentru ei. E suficient ca ei să știe  să numere până la 100. În cel mai bun caz, este acceptabil un  sistem de învățământ care să pregătească pentru noi  marionete”.

  Dacă omul  vorbește așa și este convins de aceste lucruri – remarcă Nikita  Mihalkov -, că din șapte miliarde, șase trebuie secerate, firește  că nu se imaginează pe sine printre cele șase miliarde secerate,  ci în rândul miliardului rămașilor în viață! În acel unic  miliard de elită! Omenește, este atât de jenant, încât nu-ți  vine decât să asculți mai departe, ca să te lămurești unde  vrea, de fapt, să ajungă Gherman Gref:

  Practic,  Fondul național valutar de rezervă al Rusiei (parte importantă a  fondului de pensii – n.n.) devine societate publică pe acțiuni  acționară a Sberbank, iar principalul beneficiar al activității  băncii devine întregul popor al Rusiei”.

  Grozav,  nu?… dacă ar fi așa. Dar nu este așa! – observă realizatorul.  Căci procentul acțiunilor libere ale Sberbak deținute de SUA este  de 40%, iar al celor deținute de Marea Britanie, 29%, adică aproape  70% din acțiunile Sberbank nu sunt deținute de Rusia! Atunci se  explică multe! – conchide Nikita.

  Dar ce legătură  este între Bill Gates și Gherman Gref? Cred că mai bine ca mine vă  va răspunde la această întrebare doctorul în istorie Olga  Cetverekova, care explică pentru postul de televiziune ”День  ТВ” (din 26.03.2020):

  ”Toate  datele personale ale unui individ se vor depozita pe o singură  platformă informatică, adică datele despre fiecare om vor fi  cunoscute ca în palmă; pentru a crea un asemenea sistem este nevoie  de tehnologii digitale foarte performante, și anume tehnologiile  Cloud (…) Sarcina  principală este acum de a crea o  masă de tineri cu conștiința modificată,  ceea ce este foarte important,  pentru că și oamenii care lucrează în structurile de care am  vorbit sunt oameni cu conștiința modificată, cărora, ca să mă  exprim delicat, le lipsește componenta umană, care au ajuns să  gândească după algoritmii mașinilor. Căci acest sistem digital  va funcționa eficient doar în condițiile modificării conștiinței  oamenilor. De aceea Gherman Gref s-a apucat acum de copii, începând  cu copiii de grădiniță și de școală, pe care insistă să îi  treacă pe  învățământul digital”.

 Cu  alte cuvinte, directorul băncii naționale a Rusiei nu se ocupă  doar de învățământ, ci și de construcția statului – conchide  Mihalkov. Citez: ”Statul își schimbă profilul, el devine foarte  comod pentru cetățeni, statul devine insesizabil. Statul  poate intra într-un buzunar și el va fi într-un buzunar”,  susține fostul ministru al economiei Rusiei.

 Mă  tulbură, însă, întrebarea: În  buzunarul cui va fi statul?– continuă Nikita. Ce se află în spatele retoricii despre  perfecționare, despre ușurarea vieții, digitalizare, despre  putința de a rezolva probleme apăsând pe o singură tastă, ceea  ce este comod și confortabil? Mie nu îmi place cuvântul ”confort”,  dar el există. Ce se află în spatele acestui confort? Cu ce preț  îl dobândim? Ce trebuie să dăm în locul lui? Libertatea?  Individualitatea noastră unică? Vor hotărî alții pentru noi cine  are dreptul să meargă la școală și cine nu? Vom  fi secerați, cernuți, ca la un casting mondial? Casting!… Și  cine va organiza acest casting?Interesant, nu? – remarcă cu amărăciune regizorul.

 Iar  între toți acești roboței cipați, ce loc vor mai avea poeții,  artiștii, gânditorii, contemplativii? ”Eroul este  poetul acțiunii, iar poetul este eroul contemplației”  – spunea un filosof rus. Unde este aici contemplația? Unde va fi  locul pentru poeți, când, pentru buna îndeplinire a comenzilor pe  care le veți primi, veți primi bonusuri, ca niște soldăței de  plumb, cu care vă veți cumpăra o gumă de mestecat? Unde sunt aici  creativitatea și viața? Lipsesc! Dar poate că asta este și  scopul?… Dar noi ce vom face? Noi unde ne vom duce? Noi, oamenii  care trăim pe pământul pe care au viețuit un Pușkin, un  Musorski, un Cehov, un Dostoievski? Ce ne rămâne nouă de făcut?  Mai este nevoie de noi? Mergeți  la Centrul prezidențial al Fundației Boris Elțînși vi se va explica cum toată acea lume nici nu a existat! Există  doar acesta, de acum! Măreții ani ai prezentului!

 Dar cel mai  important este că cei care, cu geniul lor, au inventat toate aceste  tehnologii de acum, le înțelegeau, cu siguranță, pericolul! -  apreciază regizorul. Iată un fragment din emisiunea noastră  trecută:

   Fondatorii  reali ai acestui imperiu  informatic al internetului,  inclusiv ai platformelor Google, Yandex și Twitter, își apără  copiii de excesele tehnologiei virtuale. Copiii lui Steve Jobs nu  aveau acces la Ipad-uri în general și aveau interdicție la  folosirea gadgeturilor pe timpul nopții și în zilele de  sărbătoare. Chris Anderson, unul din fondatorii 3D Robotics, de  asemeni le restricționează copiilor săi utilizarea gadgeturilor.  Fiul întemeietorului serviciului Twitter are voie să-și folosească  smartfoanele și tabletele nu mai mult de o oră pe zi. Alți  directori de companii informatice își restricționează copiii la  maximum 30 de minute pe zi de utilizare a gadgeturilor, iar copiii  lor mici nu au deloc smartfoane sau Ipad-uri.

 În acest context  se mai naște o întrebare: poate că pandemia asta nu este  întâmplătoare? Dacă ea se va prelungi, poate că este  avantajoasă? Dacă se va prelungi încă o lună, două, cinci, un  an, trei ani… gata! Șederea la calculator timp de trei ani la rând  va conduce la o nouă ”selecție naturală”! Vom avea un nou  popor și o nouă țară! Oameni noi!… Nu știu cum vor fi  aceștia… Dar vor fi altfel! Poate că de asta ni s-a și dat  această încercare, ca să ne pună pe gânduri. Nu spun asta ca să  certăm pe cineva, ca să interzicem ceva, ci ca să ne punem pe  gânduri, ceea ce nu este deloc o ocupație proastă.

 Cred că, în  acest sens, foarte multe lucruri sunt în mâinile celor care ne  conduc țara. Închipuiți-vă că ideile expuse de domnul Gref ar fi  fost rostite de un paznic, de o vânzătoare de bilete, de un  cântăreț la operă sau chiar de un profesor: ce valoare și ce  însemnătate ar fi avut? Nici una! Pentru că în spatele celor care  lansează astfel de idei se află sume imense de bani, banii noștri.  Deci suntem cadorisiți cu programe de modificare a conștiinței,  concepute pe banii noștri! Mă bucur că destul de multă lume  înțelege asta acum, și chiar cei din conducerea actuală.

 Iată ce crede în  această privință primul ministru al Rusiei, domnul Mihail  Mișustin: ”Actualele metode de comunicare on-line la distanță  sunt utile, putând fi un excelent sprijin și un instrument de  lucru, pot fi organizate lecții practice prin internet, dar nimic nu  poate înlocui acel mediu universitar și academic, care formează  medici de elită, ingineri de elită, profesori de elită”.

  

 Ca să încheie  într-o notă stenică și mai relaxată, temerarul realizator a  adunat o serie de mesaje vocale anonime din mediile de socializare,  ale unor părinți revoltați de trecerea învățământului  exclusiv în on-line. Reacții tragi-comice de neputință,  emoționale până la isterie ale părinților total nepregătiți  pentru a-și asista copiii de 6-7 anișori să folosească  sofisticatele platforme de teleconferință, pe care nici dascălii  nu le stăpânesc. Mămici în criză de nervi în urma rezultatelor  catastrofale ale învățământului la distanță, suduie de mama  focului ”digitalizarea lu’ pește”, pe care o împroașcă cu  înjurături de gospodine și o trimit pe ”pustiile biților”. Le  dau replica alte înregistrări audio din social media, cu reacțiile  copiilor, care promit că de acum încolo vor merge la școală cu  poftă, ”în pas săltat și cu zâmbetul pe buze”, își vor  îmbrățișa cu drag colegii și profesorii și nu vor mai dori să  chiulească.

  ”În ciuda  planurilor acestor bancheri, încă trăim în lumea noastră, care,  omenește, nu este chiar atât de afectată de pandemie” –  conchide pe un ton mai optimist Nikita Sergheevici, inserând o  scurtă filmare ciné-verité cu umor involuntar à la russe, în  care clienta unei bănci, obligată să păstreze distanța socială  impusă de 2 metri chiar când trebuie să își prezinte pașaportul  la ghișeu, nu găsește altă soluție decât să îl azvârle cu  putere în capul funcționarei, care îl preia, îl verifică și i-l  azvârle despre câteva secunde în același fel. Se întîmpla  cândva în aprilie. Așa legi, așa comportamente. Probabil că,  între timp, s-au găsit soluții mai bune.

 ”Așa că eu mă  bazez, totuși, pe poporul nostru, pe înțelepciunea și umorul lui.  Vă propun să gândim, să analizăm și să privim înainte nu doar  prin ochii altora. Aveți grijă de voi, fiți răbdători, foarte  vigilenți și precauți!” – își încheie Nikita Sergheevici  cuvântul, într-un duh al înțelepciunii populare, desprins, parcă,  din basmele cu Ivan Turbincă, un alt alungător de draci al  ortodoxiei răsăritene.

  Selecție,  traducere, comentarii și note de Elena Dulgheru.

   

      

Popular

Copyright © 2021 Romania Today News